Header logo is


2017


no image
Embedded interruptions and task complexity influence schema-related cognitive load progression in an abstract learning task

Wirzberger, M., Bijarsari, S. E., Rey, G. D.

Acta Psychologica, 179, pages: 30-41, Elsevier, 2017 (article)

Abstract
Cognitive processes related to schema acquisition comprise an essential source of demands in learning situations. Since the related amount of cognitive load is supposed to change over time, plausible temporal models of load progression based on different theoretical backgrounds are inspected in this study. A total of 116 student participants completed a basal symbol sequence learning task, which provided insights into underlying cognitive dynamics. Two levels of task complexity were determined by the amount of elements within the symbol sequence. In addition, interruptions due to an embedded secondary task occurred at five predefined stages over the task. Within the resulting 2x5-factorial mixed between-within design, the continuous monitoring of efficiency in learning performance enabled assumptions on relevant resource investment. From the obtained results, a nonlinear change of learning efficiency over time seems most plausible in terms of cognitive load progression. Moreover, different effects of the induced interruptions show up in conditions of task complexity, which indicate the activation of distinct cognitive mechanisms related to structural aspects of the task. Findings are discussed in the light of evidence from research on memory and information processing.

re

DOI [BibTex]

2017


DOI [BibTex]


no image
Empirical Evidence for Resource-Rational Anchoring and Adjustment

Lieder, F., Griffiths, T. L., Huys, Q. J. M., Goodman, N. D.

Psychonomic Bulletin \& Review, 25, pages: 775-784, Springer, 2017 (article)

re

[BibTex]

[BibTex]


no image
Strategy selection as rational metareasoning

Lieder, F., Griffiths, T.

Psychological Review, 124, pages: 762-794, American Psychological Association, 2017 (article)

re

Project Page [BibTex]

Project Page [BibTex]


no image
A computerized training program for teaching people how to plan better

Lieder, F., Krueger, P. M., Callaway, F., Griffiths, T. L.

PsyArXiv, 2017 (article)

re

Project Page [BibTex]

Project Page [BibTex]


no image
Toward a rational and mechanistic account of mental effort

Shenhav, A., Musslick, S., Lieder, F., Kool, W., Griffiths, T., Cohen, J., Botvinick, M.

Annual Review of Neuroscience, 40, pages: 99-124, Annual Reviews, 2017 (article)

re

Project Page [BibTex]

Project Page [BibTex]


no image
The anchoring bias reflects rational use of cognitive resources

Lieder, F., Griffiths, T. L., Huys, Q. J. M., Goodman, N. D.

Psychonomic Bulletin \& Review, 25, pages: 762-794, Springer, 2017 (article)

re

[BibTex]

[BibTex]

2005


no image
Bruder sein das ist nicht schwer, Schwester sein dagegen sehr?" - Geschlechtsspezifische Betrachtungsweisen zur Situation von Geschwistern behinderter Kinder und Jugendlicher

Wirzberger, M.

Protestant University of Applied Sciences, Bochum, 2005 (thesis)

Abstract
Die Diplomarbeit beschäftigt sich mit der Lebenssituation von Geschwistern behinderter Kinder und Jugendlicher und berücksichtigt hier besonders den Aspekt des Geschlechts. Nach einer Darstellung familiensoziologischer Grundlagen erläutert die Verfasserin den hohen Stellenwert von Geschwisterbeziehungen innerhalb der Familie, sowie deren Entwicklung und Veränderung im Laufe des Lebens. Der Schwerpunkt liegt dabei auf dem Kindes- und Jugendalter. Anschließend werden Grundlagen, Prozesse und Mechanismen geschlechtsspezifischer Sozialisation, und die Auswirkungen des Geschlechts auf die Geschwisterbeziehung thematisiert. Kapitel 3 beschäftigt sich zunächst mit dem Begriff der Behinderung mit Bezug auf das SGB IX und die ICF. Danach beschreibt die Verfasserin, mit welchen spezifischen Belastungen sich die Eltern behinderter Kinder und Jugendlicher konfrontiert sehen. Die Auswirkungen einer Behinderung auf die Geschwister stehen im Mittelpunkt dieser Arbeit und werden anhand von Studien von HACKENBERG und GROSSMAN, sowie Aussagen von ACHILLES ausführlich dargestellt, wobei auch hier der Aspekt des Geschlechts detailliert in die Schilderung der Situation einbezogen wird. Um eine Verbindung von Theorie und Praxis zu gewährleisten, werden zusammenfassende Hypothesen formuliert und anhand von drei Fallgeschichten exemplarisch überprüft. Abschließend erläutert die Verfasserin die Konsequenzen ihrer Diplomarbeit für die heilpädagogische Arbeit.

re

DOI [BibTex]